تهران – مسكو و گام‌هاي جدي جديد

به خبرنامه تخصصي معماري ايران و جهان خوش آمديد.

تهران – مسكو و گام‌هاي جدي جديد

۱۰ بازديد

تهران و مسكو پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي روابط نزديكتر ايجاد كردند ، به ويژه در سال هاي اخير كه تحريم هاي غرب آنها را در مركز حملات خصمانه خود قرار داد. امروز ، در زمينه همكاري هاي دوجانبه و چندجانبه ، اقدامات خوبي در سطح قابل قبول با روس ها داريم و مي …

تهران – مسكو و گام‌هاي جدي جديد https://dibarooz.ir/تهران-مسكو-و-گام‌هاي-جدي-جديد/ ديباروز Wed, 14 Apr 2021 09:22:09 0000 عمومي https://dibarooz.ir/تهران-مسكو-و-گام‌هاي-جدي-جديد/ تهران و مسكو پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي روابط نزديكتر ايجاد كردند ، به ويژه در سال هاي اخير كه تحريم هاي غرب آنها را در مركز حملات خصمانه خود قرار داد. امروز ، در زمينه همكاري هاي دوجانبه و چندجانبه ، اقدامات خوبي در سطح قابل قبول با روس ها داريم و مي …

تهران و مسكو پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي روابط نزديكتر ايجاد كردند ، به ويژه در سال هاي اخير كه تحريم هاي غرب آنها را در مركز حملات خصمانه خود قرار داد. امروز ، در زمينه همكاري هاي دوجانبه و چندجانبه ، اقدامات خوبي در سطح قابل قبول با روس ها داريم و مي توان آنها را افزايش داد.

اين نزديك شدن و لزوم برگزاري رايزني ها براي بهبود روابط ، براي دومين بار طي سالهاي اخير در “سرگئي لاوروف” را به روي تهران گشود تا روز گذشته شاهد اين ديپلمات كهنه كار روس در تهران باشيم. امروز زمينه هاي مختلف همكاري بين دو طرف وجود دارد. تحولات سوريه و افغانستان و احتمال بازسازي داعش توسط ايالات متحده با حمايت مالي عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي از موضوعات مهم رايزني است. نقش جمهوري اسلامي ايران و روسيه در شكست جدي داعش و القاعده كاملاً واضح و غير قابل انكار است و با توجه به اهميت برقراري صلح و امنيت در منطقه ، رايزني هاي دو طرف در اين زمينه بسيار مهم. . در حوزه اقتصادي ، همكاري با طرف روسي در درياي خزر (انرژي ، تجارت ، حمل و نقل ، ماهيگيري و غيره) و در قالب اتحاديه اوراسيا امكان پذير است. ايران اخيراً به عنوان عضوي ناظر در اتحاديه پذيرفته شد و تبديل آن به عضوي دائمي – موضعي كه روس ها از آن پشتيباني مي كنند – مي تواند قابليت هاي جديدي را براي همكاري بين دو طرف ايجاد كند. البته ، با توجه به وضعيت كرونا ، مشاوره در مورد توليد مشترك واكسن “Sputnik V” نيز مورد نگراني مشترك است.

اما جدا از اين مسائل معمول ، سفر ديروز لاوروف به تهران از چند طريق ديگر مهم است. صرف نظر از آخرين پيام رهبر معظم انقلاب به ولاديمير پوتين ، كه توسط رئيس مجلس شوراي اسلامي به مسكو تحويل داده شد ، اولين پيام تأثير آن بر چالش هسته اي جمهوري اسلامي با ايالات متحده است. مسئله احياي برگام اين روزها دوباره در دستور كار است ، در حالي كه ايران اصلاحات گذشته توسط غرب را مي خواهد و بر آن تأكيد دارد. روسيه همچنين در موضوع لغو كامل تحريم ها با تهران درگير است. به نظر مي رسد سفر وزير امور خارجه روسيه به تهران مي تواند در نزديكي بيشتر دو طرف در اين زمينه تأثير بگذارد.

از سوي ديگر ، جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 27 آوريل قرارداد همكاري استراتژيك 25 ساله با چين امضا كرد. ايران همچنين در 13 مارس 2000 معاهده روابط متقابل و اصول همكاري با روس ها را امضا كرد كه بيستمين سالگرد خود را پشت سر گذاشت. علي رغم تمديد خودكار توافقنامه هر پنج سال در صورت عدم رضايت طرفين ، تهران و مسكو تمايل خود را براي تمديد و نوسازي آن نشان داده اند. به نظر مي رسد اين گفتگو يكي از محورهاي اصلي بحث بين ظريف و لاوروف بوده است. علاقه تهران به توسعه روابط استراتژيك با روسيه و چين در چارچوب نگاه به شرق است. اقدام اخير اتحاديه اروپا براي تحريم هشت شخصيت و سه نهاد ايراني به بهانه حقوق بشر ثابت كرد كه به هيچ وجه نمي توان به غرب اعتماد كرد ، بنابراين نگاه به شرق بسيار مثبت است و اهداف گسترده اي دارد.

سرانجام ، تهران و مسكو همچنين خواستار رايزني براي نزديكتر شدن روابط بين كشورهاي تحت تحريم هستند. اگرچه ممكن است موضوع محاصره امروز مطرح نباشد ، اما نزديكي كشورهاي هدف به ايالات متحده به جنگ اقتصادي ، به رهبري ايران ، روسيه و چين ، در نهايت مي تواند يك چالش جدي براي قدرت غرب باشد ، و اين مسئله نگراني هر دو طرف.

* كارشناسي ارشد در روابط بين الملل
* ارسال شده در قدس آنلاين | چهارشنبه 15 آوريل 1400

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.