تصفيه فاضلاب به روش بيولوژيكي

به خبرنامه تخصصي معماري ايران و جهان خوش آمديد.

تصفيه فاضلاب به روش بيولوژيكي

۱۳ بازديد

روش بيولوژيكي هوازي تصفيه فاضلاب صنعتي بعضي از فرآيندهاي بيولوژيكي در حضور اكسيژن محلول صورت مي گيرد كه به آنها فرآيندهاي هوازي و به روش هايي كه از فرآيندهاي هوازي در آنها استفاده مي شود، روش هاي بيولوژيكي هوازي مي گويند. لازم به ذكراست كه روشهاي بيولوژيكي هوازي مانند روش لجن فعال، لجن فعال به …

تصفيه فاضلاب به روش بيولوژيكي https://atie-energy.com/تصفيه-فاضلاب-به-روش-بيولوژيكي/ https://atie-energy.com/تصفيه-فاضلاب-به-روش-بيولوژيكي/#respond شركت آتيه انرژي Tue, 08 Sep 2020 21:01:14 0000 تصفيه فاضلاب صنعتي https://atie-energy.com/?p=220 روش بيولوژيكي هوازي تصفيه فاضلاب صنعتي بعضي از فرآيندهاي بيولوژيكي در حضور اكسيژن محلول صورت مي گيرد كه به آنها فرآيندهاي هوازي و به روش هايي كه از فرآيندهاي هوازي در آنها استفاده مي شود، روش هاي بيولوژيكي هوازي مي گويند. لازم به ذكراست كه روشهاي بيولوژيكي هوازي مانند روش لجن فعال، لجن فعال به …

روش بيولوژيكي هوازي تصفيه فاضلاب صنعتي

بعضي از فرآيندهاي بيولوژيكي در حضور اكسيژن محلول صورت مي گيرد كه به آنها فرآيندهاي هوازي و به روش هايي كه از فرآيندهاي هوازي در آنها استفاده مي شود، روش هاي بيولوژيكي هوازي مي گويند. لازم به ذكراست كه روشهاي بيولوژيكي هوازي مانند روش لجن فعال، لجن فعال به هوادهي گسترده، MBR، SBR و RBC مي باشند.

روش بستر لجن بي هوازي با جريان روبه بالا

اين روش از بااهميت ترين روشهاي بيولوژيكي و بي هوازي در پروسه تصفيه فاضلاب صنعتي مي باشد. در اين روش راكتور مورد استفاده يك نوع راكتور با جريان رو به بالا است كه در آن بستري از دانه هايي كه به شكل بيولوژيكي تشكيل يافته اند، نقش پركننده را دارند. زماني كه فاضلاب به شكل يكنواخت از كف مخزن وارد مي شود، مايع از ميان ناحيه هضم، كه ناحيه جداسازي جامد و مايع است، عبور مي كند.

 جامداتي كه در ناحيه ته نشيني جداشده اند به ناحيه بستر فعال برگردانده مي شوند درزمانيكه مايع به شكل پساب از سرريز خارج مي گردد. موادآلي توسط توده زيستي تثبيت مي شود و گاز حاصل از تثبيت مواد زايد در محفظه گاز جمع آوري مي گردد.

نكات قابل توجه

اين روش داراي راندمان ۷۵ الي ۸۵ درصدي مي باشدبه همين دليل در آلودگي هاي بالا توجيه اقتصادي دارد چراكه با استفاده از آن مي توان بار وارده به واحدهاي بعدي مانند واحدهاي هوازي را تاحد زيادي و با هزينه اي بسياركم، كم كرد.

  • لجني كه دراين روش توليد مي گرددخيلي كمتر از روش هاي هوازي است
  • دليل بي هوازي بودن سيستم و عدم نياز به هوادهي، مصرف انرژي دراين سيستم خيلي كم است
  • بازدهي اين روش بستگي به دماي محيط راكتور دارد.

تصفيه فاضلاب به روش بيولوژيكي

تصفيه فاضلاب به روش UABR

اين پروسه به صورت رشد چسبيده يا رشد معلق طبقه بندي مي گرددراكتور بافل دار بي هوازي يكي ازانواع سيستم هايي است كه در آنها از مديا يا بستر به عنوان پايه اي درجهت استقرار يا رشد ميكرواورگانيسم استفاده مي شود راكتور بافل دار بي هوازي است. در اين راكتور فاضلاب پس از عبور از بافل ها به خاطر انجام واكنش هاي بيولوژيكي بي هوازي داراي بار آلودگي كمتري مي گردد.

از مزيت هاي ويژه اين فرايند مي توان نام برد از:

  • اين سيستم توليد لجن كمتري مي كند
  • زمان ماند جامدات بالا مي باشد
  • يك بخشي براي ته نشيني جامدات ايجاد مي شود

تلفيقي بي هوازي – هوازي

فاضلاب صنايع (منظور صنايعي است كه در فرايند هاي آنها مواد شيميايي و سمي يافت مي شودو يا به هر حالتي اين مواد وارد فاضلاب شوند) را اغلب به دليل داشتن مواد شيميايي و سمي نمي شود به تنهايي با كمك روش هاي هوازي (لجن فعال و غيره) عمل تصفيه را انجام داد. بهمين دليل استفاده از روش بي هوازي به تنهايي نيز نمي تواند كيفيت بالايي از تصفيه را به ما ارائه بدهد و به اصطلاح تصفيه ناقص صورت مي گيرد. اما با تلفيق سيستم هاي بي هوازي و هوازي مي توان اين فاضلاب ها را به خوبي تصفيه كرد.

دليل تركيب اين دو روش اين است كه باكتري هاي بي هوازي در برابر مواد سمي و شيميايي (البته مقدار مواد سمي و شيميايي داراي حد مجاز بايد باشد) مقاومت بالاتري نسبت به باكتري هاي هوازي داشته و مي توانند مواد شيميايي و سمي را جدا كنند. در حالي كه باكتري هاي هوازي در صورت وجود مواد سمي و شيميايي دچار شوك شده و چنانچه حجم آنها زياد باشد و مدت زيادي در معرض آنها قرار گيرند از بين خواهند رفت.

پس از اينكه مواد شيميايي و سمي فاضلاب توسط باكتري هاي بي هوازي كم شد و يا حذف شد به سيستم هاي هوازي رفته و تصفيه بيولوژيكي كاملي روي آن انجام گرفته و آمادگي دفع در محيط زيست را دارد.

https://atie-energy.com/تصفيه-فاضلاب-به-روش-بيولوژيكي/feed/ 0

منبع :آتيه انرژي
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.