روش‌هاي تصفيه آب آشاميدني از سنتي تا مدرن

به خبرنامه تخصصي معماري ايران و جهان خوش آمديد.

روش‌هاي تصفيه آب آشاميدني از سنتي تا مدرن

۱۴ بازديد

بررسي انواع روش‌هاي تصفيه آب آشاميدني از سنتي تا مدرن همواره يكي از مهمترين تشويش خاطرهاي انسان، مسئله تصفيه آب آشاميدني بوده است. با توجه به رشد جمعيت و توسعه صنايع مختلف، آلودگي محيط زيست علي الخصوص آلودگي آب افزايش يافته كه اين خود يكي از مهمترين دغدغه‌هاي انسان امروز است. سوالي كه اين جا …

روش‌هاي تصفيه آب آشاميدني از سنتي تا مدرن https://atie-energy.com/روش‌هاي-تصفيه-آب-آشاميدني-از-سنتي-تا-م/ https://atie-energy.com/روش‌هاي-تصفيه-آب-آشاميدني-از-سنتي-تا-م/#respond شركت آتيه انرژي Sat, 19 Sep 2020 17:55:06 0000 اخبار https://atie-energy.com/?p=356 بررسي انواع روش‌هاي تصفيه آب آشاميدني از سنتي تا مدرن همواره يكي از مهمترين تشويش خاطرهاي انسان، مسئله تصفيه آب آشاميدني بوده است. با توجه به رشد جمعيت و توسعه صنايع مختلف، آلودگي محيط زيست علي الخصوص آلودگي آب افزايش يافته كه اين خود يكي از مهمترين دغدغه‌هاي انسان امروز است. سوالي كه اين جا …

بررسي انواع روش‌هاي تصفيه آب آشاميدني از سنتي تا مدرن

همواره يكي از مهمترين تشويش خاطرهاي انسان، مسئله تصفيه آب آشاميدني بوده است. با توجه به رشد جمعيت و توسعه صنايع مختلف، آلودگي محيط زيست علي الخصوص آلودگي آب افزايش يافته كه اين خود يكي از مهمترين دغدغه‌هاي انسان امروز است.

سوالي كه اين جا مطرح مي‌شود اين است كه آيا روش‌هاي قديمي و سنتي تصفيه آب آشاميدني، با نظر به آلودگي‌هاي فراوان زيست محيطي، هنوز هم قابليت تصفيه آب به بهترين شكل و مناسبترين كيفيت را دارد؟

يا به روش‌هاي به روز تر و پيشرفته‌تري براي از ميان بردن آلاينده‌هاي صنعتي به منظور تصفيه آب آشاميدني نياز است؟

به احتمال فراوان پاسخ دوم درست مي‌باشد. اما براي اطمينان از صحت اين احتمال مي‌بايست روش‌هاي متداول گذشتهٔ تصفيه آب آشاميدني را با روش‌هاي امروزي مقايسه نمود.

تصفيه آب و جوشاندن دو نوع از مرسوم‌ترين و رايجترين مدل‌هاي تصفيه آب شيميايي مي‌باشد. بعد از بررسي اين مدل متوجه مي‌شويم كه علي رغم انجام اين روش به منظور تصفيه آب آشاميدني باز هم مقدار زيادي آلاينده در آب باقي خواهد ماند.

به منظور بررسي و خريد محصولات، بر روي دستگاه تصفيه آب صنعتي كليك كنيد.

روش‌هاي سنتي تصفيه آب

۱- جوشاندن

از ديرباز، جوشاندن روشي براي ضدعفوني كردن و حذف ميكروارگانيزم هاي آب بوده است. جوشاندن به شرط گذشت زمان كافي مي‌تواند بسياري از باكتري‌ها را از ميان بردارد. اما نه همه آنها را! بسياري از باكتري‌ها در اولين لحظات كشته مي‌شوند اما براي كشته شدن بقيه نياز به زمان بيشتري هست.

ايرادات روش جوشاندن آب براي ضدعفوني كردن آن:

صرف مقدار زيادي انرژي و بالا رفتن استهلاك تجهيزات مورد نياز به منظور تصفيه آب، براي مقداري آب. آب بعد از جوشش بلافاصله قابل بهره برداري نيست و احتياج به سرد شدن دارد

در هنگام جوشاندن و ايضاً سرد شدن آب، مقدار قابل توجهي از آب تبخير شده و از بين مي‌رود

روش جوشاندن به دليل اينكه آلاينده‌هاي آب را نه تنها از بين نمي‌برد بلكه موجب تغليظ آن مي‌شود براي تصفيه كامل آب و حذف آلاينده‌هايي نظير نيترات و سرب مناسب نيست و فقط براي ضد عفوني كردن آب توصيه مي‌شود. جوشاندن آلاينده‌هاي شيميايي نظير كلر را از بين نمي‌برد بلكه با وجود كلر در آب جوش، آب طعم ماندگي و كهنگي نيز به خود مي‌گيرد.

۲- روش‌هاي شيميايي

براي ضدعفوني كردن اوليه آب دو ماده شيميايي به ناميد و كلر وجود دارد. به دليل سبكي و ارزاني و سهولت در بكار گيري از آن، استفاده از آن آسان مي‌باشد. يد در از بين بردن ويروس‌ها، باكتري‌ها و تك ياخته‌ها مثمر ثمر است.

با همهٔ اين تفاسير هرچه آب سردتر باشد، زمان بيشتري احتياج دارد تا يد اثر خود را بگذارد و آب را ضدعفوني كند.

به دليل اين كه يددر منابع طبيعي مانند خاك وجود دارد، علي القاعده در آب هم يافت مي‌شود، لذا اگر ما نيز به شكل مصنوعي يد را به آب اضافه كنيم، دوزيد در آب تغيير كرده و كم و زياد خواهد شد.

از اين گذشته بيماران تيروئيدي و زنان آبستن هرگز نبايد آب حاوي يد بنوشند. بنابراين نتايج استفاده از يد فقط براي تصفيه آب در كوتاه مدت توصيه مي‌شود و تصفيه كردن آب با اين ماده شيميايي به مدت زمان بيش از سه ماه، اكيداً توصيه نمي‌شود.

به دليل اين كهيد از طعم مطبوعي برخوردار نيست بعضاً به ناچار مي‌بايست به آب شكر اضافه كنيم. ماده ضدعفوني كننده دوم، مي‌باشد.

علي رغم تمام وجوه مثبتي كه بهره گيري از كلر براي ضد عفوني كردن آب دارد، داراي مضراتي نيز مي‌باشد. تشكيل محصولي به نام تري هالون متان از جمله مضرات استفاده از كلر است كه امروزه احتمال سرطاني بودن آن بيشتر ثابت شده است.

به دليل اين كه كلر ماده‌اي سمي هست اگر بيتشر از استاندارد به آب اضافه شود موجبات آسيب ديدن اندام‌هاي داخلي بدن را فراهم مي‌كند. ايضاً كلر باعث آنتريك مخاط دروني ريه و بيني مي‌شود و براي پوست و موي انسان نيز مضراتي را به همراه دارد.

در قسمت دانستني‌هاي سايت چندين مقاله راجع به مضرات كلر از آقاي هيراب سان موجود است كه مي‌توانيد آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهيد. با درك نقاط ضعف روش‌هاي سنتي تصفيه آب آشاميدني، به اين نتيجه مي‌رسيم كه امروزه به روش‌هاي مطمئن‌تري براي تصفيهآب نياز داريم.

بيشتر بخوانيد: ساخت دستگاه تصفيه آب صنعتي

روش‌هاي تصفيه آب

روش‌هاي مدرن و پيشرفته تصفيه آب آشاميدني

از بين بردن ناخالصي‌ها و آلودگي‌هاي آويزان حل شده در آب تعريف متداولي از تصفيه آب است. آب اين است. هرچقدر ذرات ناخالصي درشت‌تر باشند، جدا كردن آنها از آب راحتر است و بالعكس هرچقدر اندازه اين ذرات ريز تر باشد احتياج به روشهاي دقيق‌تري برايتصفيه آب مي‌باشد.

لذا بر اساس اين تعاريف اندازه منافذ فيلترها، مقاومت فيلترها در برابر اقسامآلاينده ها و قابليت آنها در حذف ناخالصي‌ها بسيار حائز اهميت مي‌باشد. امروزه فيلترها را از جنس سراميك، الياف مصنوعي و كربن ساخته مي‌شود

تعدادي از مناسب‌ترين روشهاي تصفيه آب مشتمل بر: استفاده از كربن فعال، روش UF و روش اسمز معكوس است. قابليت زيادي در حذف مواد شيميايي مانند كلر، از ميان بردن طعم و بوي نامناسب و برخي از آلاينده‌ها دارد.

اما علي رغم اين توانايي‌هاي كربن، توانايي در فيلتر كردن ناخالصي‌هاي محلول و ميكروارگانيزمها، را بسيار كم دارد به همين جهت از كربن بيشتر به عنوان پيش تصفيه در مرحله دوم و سوم دستگاه تصفيه آب خانگي استفاده مي‌شود و عمدتاً اوقات آن را در كنار روش‌هاي اسمز معكوس و اولترافيلتراسيون استفاده مي‌كنند.

اولترافيلتراسيون روشي است كه در پروسه آن، آب را از ني‌هاي بسيار نازكي كه در كناره آنها منافذ بسيار ريز وجود دارد گذر مي‌دهند و به اين صورت تقريباً همهٔ ميكروارگانيزمها و ذرات معلق در آب از آب آشاميدني حذف شده و آب تماماً روشن وشفاف و ضدعفوني خواهد شد.

اما اولترافيلتراسيون توانايي حذف ناخالصي‌هاي محلول در آب مانند: فلزات سنگين، نيترات، سختي و سنگيني آب را ندارد.

اما روش اسمز معكوس، امروزه يكي از مجهزترين و بهترين روش‌هاي تصفيه آب آشاميدني منازل است. اسمز معكوس توانايي اين را دارد كه انواع ناخالصي‌هاي موجود در آب نظير: نيترات، سختي آب، جامدات محلول، كدورت، سرب و فلزات سنگين، راديوم و بسياري از مواد آلي محلول را از ميان بردارد.

لذا اسمز معكوس به همراه كربن فعال پيشرفته‌ترين و بهترين روش تصفيه آبآشاميدني است كه در دستگاه تصفيه آب خانگي بكار گرفته مي‌شود

امروزه براي تهيه آب سبك و نرم بهترين انتخاب صنعت گران استفاده از دستگاه اسمز معكوس مي‌باشد كه بر اساس تكنولوژي فشار اسمزي كار مي‌كند و آب بعد از اينكه با فشار از پمپ طبقاتي عبور كرد وارد ممبران مي‌شود كه وظيفه آن تفكيك آب خالص از آب سخت مي‌باشد.

در روش آب اسمز معكوس ما مي‌توانيم تا ۹۹ درصد املاح داخل آب را گرفته و در نهايت آب با املاح كمتري را در خروجي ممبران داشته باشيم.

كاربردهاي ديگر دستگاه تصفيه آب عبارت است از:

۱- تصفيه آب دريا براي تهيه آب شرب. اين روش در چند سال گذشته بخاطر كمبود منابع آبهاي زير زميني در جنوب كشور رواج پيدا كرده است و استفاده مي‌شود.

۲- تهيه آب خالص براي صنايعي كه نياز به آب مقطر دارند

۳- تهيه آب براي صنايع دارو سازي

۴- تهيه آب براي كارخانه جات تهيه آب آشاميدني و يا نوشابه سازي و تهيه آبميوه‌هاي خوراكي

۵- استفاده از اسمز معكوس صنعت توليد لبنيات

۶- استفاده از دستگاه تصفيه آب براي قليظ كردن مواد شيرين زاي قلات

۷- استفاده از تصفيه آب در فرايند فلزات يا فلزكاري يا رنگرزي يا صنعت پارچه

۸- استفاده از آب شيرين كن در بازيافت پساب آب در فاضلاب شهري و يا تصفيه پساب صنعتي

نويسنده: جواد زين الديني

 

https://atie-energy.com/روش‌هاي-تصفيه-آب-آشاميدني-از-سنتي-تا-م/feed/ 0

منبع :آتيه انرژي
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.